בלוג, דיסני, קולנוע

לשחרר את גאי – קליל ומהנה עם ערך מוסף

אמנם באיחור, אבל עכשיו זה סוף סוף כאן באתר שלי 
חודש ספטמבר הגיע ואיתו כל החגים, והחלטתי שזה הזמן לחשב מסלול מחדש בכל נושא האתר שלי. אז לכבוד תחילת השנה החדשה, הלכתי לקולנוע כדי לראות את "לשחרר את גאי", ואו מיי גאד, כמה שנהנתי… 

הסרט מספר על משחק מחשב, סטייל GTA וכיוצא בזה, בו השחקנים הפעילים מאופיינים במשקפי שמש, ואילו דמויות הרקע של המשחק (מה שנקרא NPC) ללא משקפי שמש. גיבור הסרט הוא גאי (כשמו כן הוא באנגלית – guy, סתם מישהו). גאי הוא אחת מהדמויות הלא פעילות במשחק המחשב, הוא שם במטרה להוסיף למשחק מבחינה ויזואלית וכדי שלא יהיה משעמם. גאי מתחיל כל בוקר בחייו בלברך את דג הזהב שלו בבוקר טוב, לבחור חליפה גנרית מהארון, לקנות קפה, וללכת לעבודה בבנק לצד חברו הטוב, השומר באדי. אבל בנקודה מסוימת כבר בתחילת הסרט, הוא מתחיל להרגיש שהחיים שלו משעממים ושאין לו ריגוש בחייו. גאי נתקל במקרה בשחקנית פעילה המרכיבה משקפי שמש, ועד מהרה מגלה כמה יש לחיים שלו להציע מעבר לעולם המאוד פשוט אותו הוא חווה כל יום.

בניסיון להרשים אותה הוא מחליט להתקדם ברמות של המשחק ע"י ביצוע של משימות, רק שגאי בוחר להיות הבחור הטוב ולהציל את הדמויות האחרות, בשונה משחקנים פעילים אחרים שיורים ומפוצצים בכל רחבי העיר. בהמשך מתברר לנו הצופים כי אותה שחקנית המכונה "ילדת מולטוב" היא למעשה מפתחת משחקים שמנסה להשיג מידע מפליל על בעל חברת המשחקים שיעשה הכול בשביל עוד כסף.

ואם כל זה נשמע לכם מאוד מוכר, אז אתם לא לבד, מפני שהסרט הזה לוקח הרבה מאוד השראה מסרט שנעשה לפני 23 שנים, ואני מדבר על "המופע של טרומן", סרט שלקח את ג'ים קארי, שהיה כבר ידוע כשחקן קומי נהדר, והצליח להמיר אותו לז'אנר הדרמה. סרט שעבור רבים, היה פורץ דרך גם ברעיון שלו עם כל תוכניות הריאליטי שהתחילו לפרוץ באותה תקופה. סרט שנכנס ללב כאשר הקהל ביחד עם טרומן גילו שהוא חי בתוך תוכנית ריאליטי שהוא הגיבור בה, ונתון לשליטתו של במאי התוכנית.

הסרט לוקח הרבה מאוד אלמנטים מ"המופע של טרומן", וסרטים אחרים שנעשו, ומערבב אותם לכדי יצירת סרט חדש המותאם לקהל צעיר. הוא שואב הרבה השראה ממנו בכל הקשור לגיבור שחי בתוך עולם שהוא לא מודע אליו, ולרעיון שיש מישהו ששולט עליו, אבל כאן הוא לוקח כיוון אחר. ראשית, אנחנו כצופים נמצאים מעל גאי, באזור של השחקנים הפעילים, ולכן אנחנו חווים דברים אחרת מאיך שגאי חווה אותם. ושנית, הסרט הרבה יותר מהיר ומותאם לקהל צעיר, בכל התחום של משחקי מחשב, ושידורי סטרימינג ביוטיוב ובטוויץ. התוצאה היא קומדיית פעולה שמלבד סצנות האקשן והצבעוניות הבוהקת, לא שוכחת לשלב דיון על נושאים קצת יותר מורכבים כמו דטרמיניזם אל מול בחירה חופשית, ושילוב של אמירות על תרבות הגיימינג, שחלקן מציגות דעות קדומות ולא מדויקות ואחרות מציעות הצצה לעתיד העולם הזה ולכיוונים אליו יוכל להתפתח.

Utkarsh Ambudkar as Mouser and Joe Keery as Keys in 20th Century Studios’ FREE GUY. Photo by Alan Markfield. © 2020 Twentieth Century Fox Film Corporation. All Rights Reserved.

את הדמות הראשית, גאי, מגלם רייאן ריינולדס שהצליח להפוך משחקן עם רזומה של סרטים לא טובים לשחקן מוערך בכל ז'אנר הקומדיה כשהסיבה לכך פחות או יותר היא כמובן – "דדפול". גם כאן, הוא נכנס לתפקיד עם הבדיחות והשטויות שהוא רגיל לומר עם מסכה אדומה על פניו, אלא שהפעם, יש פה ניסיון ליצור משהו קצת יותר דרמטי, בדומה לג'ים קארי בסרט המופע של טרומן. כך או כך, רייאן ריינולדס נהדר כגאי והופך את הסרט למהנה.

לצידו ג'ודי קומר (להרוג את איב) בתפקיד מילי, מפתחת המשחקים, שמנסה לתבוע את בעל חברת המשחקים, ג'ו קירי (דברים מוזרים) בתפקיד קיז, שותפה הקודם של מילי, שעושה עבודה מעולה, וסולל את דרכו מסדרה בנטפליקס לסרטים גדולים יותר בהוליווד, וגם טאיקה וואיטיטי (ג'וג'ו ראביט, ת'ור ראגנארוק) כבעל חברת המשחקים המטורלל שרק רוצה עוד כסף, ופשוט מהנה לראות אותו על המסך ומאחוריו.

למי שזוכר, לפני 3 שנים במהלך 2018 (כשעוד לא ידענו מה זה קורונה…) עלה למסכי הקולנוע סרטו של סטיבן ספילברג, "שחקן מספר אחת", שגם תיאר הרבה את תרבות הגיימינג, אך לקח כיוון לעולם המציאות המדומה. שני הסרטים סיפרו סיפור רומנטי בעולם הגיימינג עם מעט קיטש אפילו הייתי אומר. רק שבניגוד לסרטו של ספילברג, "לשחרר את גאי" לא נופל לכמות הרפרנסים והאיסטר-אגס, ומצליח לספר את הסיפור בצורה מעניינת ומהנה, ומשלב בעדינות כמה רפרנסים חביבים. (כולל את אחת מהופעות הקמאו הטובות ביותר שראיתי בקולנוע – אולי זה יתרון שדיסני מחזיקה בכל כך הרבה מותגים).

כאשר צפיתי בסרטים כמו "המופע של טרומן" שציינתי, "המטריקס", "התחלה", וכו', חוויתי אפקט מסוים של התרגשות או מיינד בלואינג בצפייה הראשונה. ולעומת זאת, בסרט הזה, לא הרגשתי איזשהו רגש כזה. אלא, הסרט מספר סיפור קליל, מעט קיטשי אבל מודע לעצמו, וכן, מצליח לעורר דיון קטן סביב נושאים מעט מורכבים יותר, אבל שומר את עצמו לקהל הצעיר ולמיינסטרים בתרבות הפופ והגיימינג.

עוד נקודה נוספת שהסרט עושה בצורה מיטבית, זה השימוש שלו באפקטים ו-CGI. הוא מביא אפקטים מעולים וויזואליה נהדרת כיאה ל-2021, אך הוא לא נופל בשילוב עודף של אפקטים שבאים על חשבון הסיפור והמשחק.

בשורה התחתונה, "לשחרר את גאי" הוא ללא ספק סרט הקיץ של השנה. הוא מהיר וצבעוני, מביא אמירות מעניינות על בחירה חופשית ועל החיים עצמם בצורה מעודנת, עלילה קלילה ולא מסובכת, אפקטים מצויינים וכמה קריצות לשחקני הגיימינג והמעריצים של התחום. דווקא השנה, ב-2021, כשהקורונה עדיין מסרבת לעזוב אותנו למנוחה, הסרט הזה הוא שעתיים שלמות של מתן אסקיפזם טוב לעולם אחר.

ציון סופי: 4.5 מתוך 5

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *