בלוג, טלוויזיה, ישראלי

ביקורת: "ביום שהאדמה רעדה" – מדע בדיוני ישראלי

מי שמכיר אותי יודע שאני לא כזה אוהב סדרות ישראליות כי הן פשוט לא עומדות בז'אנרים שאני אוהב. ובגלל זה כששמעתי על הסדרה החדשה של עומרי גבעון, לא התלהבתי במיוחד. אבל אחרי שצפיתי בסרטון אחד של ערוץ היוטיוב שובר מסך (גיל גולן) בו הוא מסכם את פרקים 1 ו-2 של הסדרה, הבנתי שזו סדרה בדיוק בשבילי.

הסדרה מוגדרת כסדרת מדע הבדיוני, ומשתעשעת ברעיונות מדעיים תאורטיים בעיקר בתחום יקומים מקבילים, גשר איינשטיין – רוזן ומרחב זמן. הסדרה כוללת אזכורים לאישים מדעיים כמו לודוויג בולצמן ועקרונות פיזיולוגים כמו עקרון הבלתי נבדלים של לייבניץ. 

בתחילת הסדרה מתרחשת רעידת אדמה בצפון הארץ אשר חושפת בור גדול בשמורת טבע, ובתוכו מתגלים 3 שלדי אדם. העלילה מסתבכת כאשר באמצעות בדיקת DNA, מתברר כי שלושת השלדים תואמים ב-DNA לשלושה אנשים חיים. 
הראשון הוא יואל רוסו (בגילומו של נדב נייטס), פקח שמורת הטבע, שמגדל את בנו נוח בן ה-9 לאחר שאיבד את אשתו הילה בתאונת דרכים. 
השני הוא נועם זייד (בגילומו של שלום מיכאלשווילי), המוכר בכינויו "ניקו", אמן חושים מפורסם אשר קיבל חיזיון עתידי דרך אחת המתנדבות במופע שלו. 
השלישית היא אסירה צעירה בשם אביגיל לביא (בגילומה של ליאנה עיון). 
צמד שוטרים גבריאל וחווה פופר (בגילומם של צחי הלוי ומיכל קלמן), חוקרים את השלדים, אך ככל שהחקירה מתקדמת עולות יותר שאלות שאין להן הסבר הגיוני.  מכאן כל פרט שאוסיף יהיה ספוילר לכן אתמקד בסדרה עצמה. 

הסדרה היא דרמת מתח בעלת שמונה פרקים בלבד, כאשר בכל פרק המתח נשמר. אנחנו הצופים מסתכלים על הדברים מנקודת המבט של החוקרים, ומנסים להבין את התעלומה המיסתורית שהיוצר כתב. בשביל סדרת מדע בדיוני, התסריט מעולה, כל פרק כתוב נהדר. הבימוי גם כן מעולה. סצנות רבות פשוט מבוימות כמו בסרטי מתח ומדע בדיוני אמריקאים שהדבר היחיד ששונה הוא העובדה שהשחקנים מדברים בעברית. ואם כבר הזכרתי את השחקנים, אז בואו נדבר קצת על הקאסט. 

אתחיל מזה, שלא הכרתי אף אחד מהשחקנים, למעט שלום מיכאלשווילי, שגם אותו רק זיהיתי מהפרסומות של פריגת. לא היה לי ידע קודם על השחקנים, במה הם שיחקו, וכד'. אבל, למרות זאת, הקאסט של הסדרה פשוט מדהים. אפשר לראות שהוקדש מחשבה לליהוק, ובהחלט אפשר לומר שהשחקנים עושים עבודה מעולה. 

הצילום במילה אחת – מדהים! בין עם זה צילומי הטבע המרהיבים, רחפנים המתעדים את זירת הפשע מכל כיוון או זוויות הצילום בכל סצנה שלפעמים פשוט חשבתי שאני צופה בעוד סרט מדע בדיוני אמריקני. 

בשורה התחתונה, "ביום שהאדמה רעדה" היא סדרת דרמת מתח ומדע בדיוני ישראלית. עם תסריט שכתוב טוב, קאסט מרשים ומשכנע וצילום משובח, אין ספק שזו סדרה מעולה. ואני חייב להודות, איזה כיף שהגיעה סדרה דרמת מתח ישראלית שמתעסקת בתחומים שגיקים אוהבים כמו יקומים מקבילים ומסע בזמן. 
בקיצור, סדרה מעולה, לכו לראות! 
ציון סופי ל"ביום שהאדמה רעדה" – 9/10 בסולם Cinema-man
הורדתי את הציון ל-9, כי קצת התבאסתי מסצנות מסוימות ומהפרק האחרון, אבל אני כבר מחכה לעונה השנייה בקוצר רוח. 

אם אתם כמוני שאוהבים לחשוב על תאוריות ורעיונות בין פרק לפרק, ממליץ לכם לצפות אחרי כל פרק בסרטון סיכום של שובר מסך (גיל גולן), ועל הדרך תירשמו לערוץ שלו. ערוץ מדהים שבו הוא עושה ביקורות לסרטים, סדרות, ניתוח מעמיק לטריילרים… בקיצור הבנתם, תירשמו לערוץ שלו.